Пъстроцветните мозаечни чешми в Мароко са сътворени чрез изкуство с над 1000 -годишна история

Тези завладяващи пъстри чешми са сътворени благодарение на едно изкуство с многовековна история. Преди повече от 1000 години занаятчиите в ислямския свят започват да разработват система за изграждане на сложно геометрично изкуство, основано на радиално симетрични фигури, подобни на звезди.

Изкуството на мароканска мозаечна плочка zellij (zellige) със своя сложен дизайн, който използва керамични, ръчно нарязани плочки, емайлирани със стъкло е една от най-трайните художествени традиции в Мароко. Почти всички чешми там са изработени в този стил, с тези малки цветни глазирани многоъгълни парченца.

Чешма в медината на Фес

С напредването на вековете мароканците превръщат това изкуство в уникален стил и издигат практикуването му във висша художествена форма. Те украсяват архитектурни повърхности с цветни симетрични шарки с безгранично разнообразие. Освен чешми, така се орнаментират стени, тавани, врати, фонтани, подове, басейни и маси.

Декорирането със зелиге обикновено е серия от еднакви модели, използващи цветни геометрични шарки. Така се създават пространствени декорации, които избягват изобразяването на живите същества, в съответствие с учението на ислямското право.

В над 9000-те улички на медината на Фес сигурно има още доста чешми, но ако човек не иска да остане завинаги там, най-добре да не тръгва да ги търси защото излизане – няма. В този средновековен град има множество пазари, джамии, медресета и какво ли още не. В ислямските училище не се допускат външни хора, но все пак, през входната врата хванахме на фокус чешми, като фонтанчета, свързани с религиозните обичаи, поставени върху подове и пред стени с така вече познатите ни плочки – зелиге.

Градовете Фес и Мекнес и до днес са производствени центрове за красивите плочки и поради това, че сивите глини, от която се правят се добиват близо до Фес. Огромната порта на Боб Мансур (една от най-невероятните порти в света) на крепостната стена до пазара в Мекнес е пример за изкуството да се подреждат красивите малки, цветни плочки.

Близо до вратата открихме и чешма в познатия стил със стъклените мозаечни плочки.

Мавританското изкуство на зелиге процъфтява през вековете. През XIV век се добавят сини, зелени и жълти плочки. Червеното се появява чак през XVII век. Изработката на zellij се счита за изкуство само по себе си. То се предава от поколение на поколение. Дълго обучение започва в детството за постигане на необходимите умения. През 1993 г. правителството на Мароко премахва практиката за обучение на малки деца, започващи още на 5 до 7 години. Сега младите хора учат направата на зелиге в едно от 58-те занаятчийски училища в Мароко.

Още един много красив пример за чешми в този стил, може да се види на централния площад в столицата Рабат, до мавзолея на краля Мохамед V за който писах в предишната си публикация за фонтаните в Мароко. Има две еднакви с малки фонтанчета пред тях.

Предавано от поколение на поколение, красивото и уникално изкуство на ислямската мозайка от плочки е много модерно в наши дни. Напоследък учени не само на изкуството, но и в различни области като математика, инженерство и компютърни науки започват да изучават сложните модели и дизайни на марокканска мозаечна плочка zellij. Тези проучвания са използвани при проектирането на декорациите за джамията Хасан II в Казабланка (1993г). Затова там всичко е изключително красиво.

Джамията Хасан II , Казабланка

Красивата сграда, глезено е наричана кабриолет, защото покривът и се отваря, за да може да се проветрява – интересно и полезно хрумване на автора – френският архитект Мишел Пинсо. Симетрично, от двете страни на 210-метровото минаре отпред има 2 еднакви красиви чешми.

Вероятно около цялата джамия има още такива чешми, но нямахме време за обиколки, пък и нямаше смисъл. Подобна, но по-красива заради трите си чучура е чешмата до входа.

Красива мозайка в различни нюанси на синьо, зелено, кафяво и бяло… и магията на водата.

Чешмата с три чучура до входа на джамията Хасан II

Пъстроцветните чешми в Мароко, както и всичко друго изпълнено с малките керамични покрити с емайл парченца и след това сглобени в геометрична форми като в пъзел съчетават изкуство, занаят, традиция, дисциплина и форма на поклонение. Те са неизменна част от яркият колорит на тази страна, но и лека-полека навлизат в европейската архитектура и декорации.

Текст и снимки: К. Найденова

Използвана информация: Wikipedia

You may also like...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *